torsdag den 18. december 2014

Teoretisk komparativ øvelse

Vi er begyndt at arbejde med et nyt emne i billedkunst, som er kroppen. Vi har arbejdet med de tre gratier, som dette indlæg kommer til at omhandle. Det som vi er blevet bedt om, er at sammenligne Blöndal og Rubens´ maleri "De tre Gratier".
Peter Paul Rubens "De tre Gratier", 1640





Dette maleri fra 1640 af Peter paul Rubens, er malet i barokken, som kan ses ved kvindernes frodige former på kroppen. Farvebrugen på billedet er meget jordfarver, som giver os et tydeligt fokus på de tre gratier (kvinderne), da de er fremhævet ved hjælp af en lys farve, i forhold til andre elementer i billedet.
Kvinderne på billedet står i naturen, og de har en meget naturlig/realistisk nøgenhed.
Kvinderne fremstilles meget guddommelige på billedet, pga oplysningen af dem.








Stefan Bløndal "De tre Gratier", 1980-erne



Her ses Stefan Bløndals maleri fra 1980'erne.
På dette billede er farvebrugen mere "aggressiv", da det er meget iøjenfaldende farver som er brugt, som de tre primærfarver (blå, gul og rød) også den sekundærfarve (grøn).
Kvinderne på billedet fremstilles meget vulgært.




Selv om de tre kvinder på begge billeder, egentligt forestiller de samme, er malerierne meget forskellige. De tre kvinder er "skønne", og de er tidens "perfekte" krop. Men perioden billederne er malet i har en afgørende faktorer, fordi kropsidealet har ændret sig. Datidens kropsideal (billede 1) var meget naturligt og frodigt, hvorimod nutidens kropsideal (billede 2) er kvinderne tynde, men med kropsfaconer, altså det næsten uopnåelige.
En anden forskel som er på billederne, er tydeligt farvebrugen fra kunstnernes side. Rubens billede er meget realistisk og naturlig, som giver os en rolig og statisk stemning. På Bløndals maleri er det meget kraftige og iøjenfaldende farver, som for mig virker dynamisk og uroligt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar